حسینیه نخل به صاحب اصلی اش بازگشت + سند :: عروة الوثقی

عروة الوثقی

عروة الوثقی

کس نیست در این شهر امـــــــــان داشته باشد
یک تبــــــــــغ نمانده که امــــــــــان داشته باشد
از چشـــــــــم تنی چنـد من افتاده ام امـــــــــــا
این عشـــــــق محـال است زیـــــان داشته باشد

این مکان در قدیم به حسینیه پای نقل مشهور بوده که منظور از آن نخلی بوده که آن را نقل و انتقال می دادند و بعد از تصرف نیز این نخل(نقل) سال ها در وسط زمین قرار داشته است.

 به گزارش خبرنگار “خانه خشتی“، محمد محمدی مسئول اجرایی هیئت کربلای رفسنجان با اشاره به قدمت 700 ساله حسینیه نخل در شهرستان گفت: طبق سندی که از سوی خانم فاطمه محمدرضایی (متصدی موقوفات) در اختیار ما قرار گرفته است، این محل متعلق به موقوفات ربع رشیدی می باشد که در سطح کشور موقوفه های بسیاری دارد.

وی افزود: وقف نامه 700 ساله ربع رشیدی با موقوفاتی در 14 استان و 3 کشور خارجی، افتخار بزرگی برای عالم اسلام است؛ حتی در خصوص این وقف نامه در کتب درسی نیز اشاراتی شده است.

محمدی ادامه داد: اظهارات مطرح شده از سوی واقف و فیلم های موجود از آن زمان نشان می دهد که در این مکان روضه خوانی برگزار می شده و هیئت هایی برای عزاداری شرکت می کرده اند؛ اظهارات مردم و حتی شهادت شیخ عباس پورمحمدی در دادگاه نیز دلیلی بر این ادعاست.

وی قدمت این حسینیه را با امیر چخماق یزد برابر دانست و گفت: از دیگر شواهد حاضر می توان به دو مسجد که در دو سمت این زمین وجود دارد اشاره کرد .

وی اظهار داشت: با توجه به آنچه در سند زمین آمده است، این مکان در قدیم به حسینیه پای نقل مشهور بوده که منظور از آن نخلی بوده که آن را نقل و انتقال می دادند و بعد از تصرف نیز این نخل(نقل) سال ها در وسط زمین قرار داشته است.

محمدی مساحت زمین حسینیه را 7 هکتار عنوان کرد و گفت: بخشی از این زمین تخریب و تصرف شده و تنها قسمت اصلی آن باقی مانده است.

مسئول اجرایی هیئت کربلا گفت: در زمان شاه پهلوی، رییس آموزش و پرورش وقت که فردی بهایی بوده، حسینیه را تصرف و تمامی تجهیزات آن را از بین برده و تخریب می کند و مدرسه شهناز را در این محل تأسیس می نماید که  پس از انقلاب به مدرسه رسالت تغییر نام می دهد.

وی ادامه داد: عاشورای سال گذشته مشکل نداشتن زمین برای هیئت از سوی آقای رمضانی مطرح شد که در همان جلسه خانم محمدرضایی بدون هیچ چشمداشتی داوطلب شد زمین خود را در اختیار هیئت قرار دهد و پس از آن نیز عملیات احیای حسینیه آغاز شد.

محمدی از رضایت آموزش و پرورش در خصوص رأی دادگاه خبر داد و گفت: اکنون با ارائه مستندات این حسینیه به صاحب اصلی خود یعنی امام حسین (ع) بازگشته است.

وی در ادامه اساس تشکیل هیئت کربلا را بر اساس سلیقه عموم مردم عنوان کرد و گفت: تلاش کرده ایم در هیئت به دنبال قشر خاص جوان یا پیر نباشیم تا هیئت متعلق به تمام افراد باشد؛ به طوری که در عزاداری ها با توجه به اینکه خانم ها به روضه خوانی علاقه بیشتری نشان می دهند، بخشی از زمان به این امر اختصاص می یابد و متناسب با آن سینه زنی نیز صورت می گیرد.

مسئول اجرایی هیئت گفت: از اقدامات منحصر بفرد هیئت کربلا این است که برنامه ریزی آینده ما برای یک سال دیگر انجام شده و در اختیار خادمین قرار می گیرد تا طبق آن عمل کنیم.

محمدی افزود: مرجعیت هیئت کربلا مقام معظم رهبری هستند و در مسائل و مشکلات و شک و شبهه ها از ایشان استفتاء می شود.

لازم به ذکر است امسال بعد از سال ها مراسم عزاداری از شنبه 3 آبان ماه به مدت 10 شب در این حسینیه برگزار خواهد شد و از عموم مردم نسبت به شرکت در این مراسم دعوت می نماییم.

اسناد:

کتاب تاریخ ادبیات ایران(سال سوم متوسطه – رشته ادبیات فارسی)

کتاب تاریخ ادبیات در ایران

اساسنامه موقوفه ربع رشیدی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 8/5/1381

 استعلام آموزش و پرورش از اداره ثبت در خصوص وضعیت سند زمین حسینیه در سال 1333

پاسخ اداره ثبت در خصوص وضعیت سند زمین حسینیه

 سند زمین حسینیه نخل

استفتائ امام خمینی (ره)



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">